3 Tipy, Díky Kterým Si Snadno A Rychle Zapamatujete Tóny Na Hmatníku Baskytary

Také vás trápí, že si nedokážete zapamatovat názvy všech tónů na hmatníku?

 

Rozhodně nejste sami.

Nejen ti, kteří na baskytaru začínají, se často potýkají s problémem poznat, který tón se vlastně hraje na kterém pražci. Není divu, vezmeme-li v potaz, že baskytara má obvykle 22-24 pražců a na každém z nich je jiný tón, dostaneme jen na 4strunné baskytaře 88 – 96 (počet pražců krát 4 struny) možností. Při větším počtu strun je tento počet samozřejmě ještě mnohem vyšší. Pokud na baskytaru začínáte, určitě se shodneme na tom, že vidina naučení se všech tónů na hmatníku není příliš lákavá. A přitom je to v muzikantském světě potřeba.

Abych vám to co nejvíce ulehčil, chci vám poradit 3 jednoduché rady, díky nimž už nebude orientace na hmatníku vypadat jako nepřekonatelný úkol.

Dobrá zpráva je, že pravidla uspořádání tónů na hmatníku mají svůj systém, který se v podstatě stále opakuje. A právě toho využijeme.

V hudbě pracujeme s 12ti půltóny. Jediné, co potřebujeme, je naučit se, jak jdou vzestupně za sebou. Každý půltón zahrajeme vždy na jednom pražci a jejich pořadí se stále opakuje, např. pokud víte, kde je na baskytaře tón H, o pražec výše bude na stejné struně vždy tón C; pokud víte, kde je na baskytaře tón E, o pražec výše bude na stejné struně vždy tón F atd.

 

 

  1. Zkrátíme si námahu s učením o polovinu

 

Pokud víme, že máme celkem 12 různých půltónů, které se za sebou opakují stále ve stejném pořadí, pak tón, který zahrajeme na prázdnou strunu zahrajeme také na 12.pražci.

 

Příklad 1:

Na struně E bude na 12.pražci rovněž tón E (o oktávu výš), na struně A je na 12.pražci tón A atd.

 

Když si k tónu, který zahrajeme na prvním pražci kterékoliv struny připočteme 12 (pražců/půltónů), zjistíme, že na 13.pražci (1+12) je ten samý tón. Tímto způsobem bychom mohli pokračovat i dále – co je na 2.pražci, je také na 14., 3-15, 4-16 atd.

 

Příklad 2:

Pokud vím, že na 2.pražci na A struně zahrajeme tón H, znamená to, že když si k číslu 2 připočtu 12, zjistím, že na 14.pražci na struně A je opět tón H.

 

Příklad 3:

Pokud vím, že na 5.pražci na D struně zahrajeme tón G, znamená to, že když si k číslu 5 připočtu 12, zjistím, že na 17.pražci na struně D je opět tón G.

 

Jinými slovy se dá říct, že na pražcích 1-12 jsou ve stejném pořadí ty samé tóny jako na pražcích 13-24. Pokud se tedy naučíme tóny, které jsou na prvních dvanácti pražcích, dalších 12 se učit nemusíme, protože si je už umíme odvodit a ušetříme si tím polovinu práce.

 

           2. Polovina je málo? Ulehčeme si to ještě více!

 

Stejný tón nemusíme hledat jen na téže struně o 12 pražců dále. Najdeme ho také „ob strunu a ob pražec“.

 

Příklad 4:

Na prvním pražci E struny leží tón F. Pokud ho chci najít o oktávu výše co nejblíže tomu původnímu, půjdu o dvě struny nahoru – přeskočím následující strunu A a dostanu se na strunu D = ob strunu. Na této struně si vždy připočítám 2 pražce nahoru a dostanu se, kam potřebuji.

F – 1.pražec na struně E => F o oktávu výše – 3.pražec na struně D

 

Toto počítání platí na baskytaře u každého tónu! Zkuste si oba tóny F, které jsem uvedl v příkladu, zahrát. Dobře si zapamatujte, jakou pozici má vaše levá ruka, když drží oba tóny zároveň. Úplně stejně totiž můžete postupovat u kteréhokoliv jiného tónu.

Jak nám tohle zjištění ušetří práci?

Pokud znám tóny na E struně, můžu si za pomocí toho, co jsem před chvílí popsal, vždy odvodit tóny na D struně. Zároveň pokud znám tóny na A struně, mohu si takto odvodit, co je na struně G. Nebo naopak.

Jinými slovy nám stačí naučit se tóny na strunách E a A po 12.pražec, vše ostatní si teď již můžeme odvodit.

 

           3. Ze sta zbývá jen 12

Pokud se nám i tohle zdá ještě moc, pak se můžeme vrátit k tomu, co jsem nastínil už na začátku. Možností je jen 12 a tóny jdou za sebou stále ve stejném pořadí. Pokud se naučíte tuto 12 místnou řadu, budete si moct vždy dopočítat, který tón je na kterém pražci.

Začněme od prázdné struny E:

 

E – F – F# – G – G# – A – A# – H – C – C# – D – D# *

 

Snažte si vždy uvědomit, který tón hrajete, a uvidíte, že dřív nebo později se vám bude název tónu vybavovat automaticky ve spojení s tím daným pražcem.

Mně osobně také hodně pro zapamatování pomohlo, když jsem si tóny během cvičení říkal nahlas.

 

Pokud vám to všechno zní hrozivě, věřte, že tomu tak není. Nakonec zjistíte, že to je snadná věc. Když jsem se to dokázal naučit já a spousta jiných, určitě to dokážete i vy.

* Pro přehlednost a lepší pochopení jsem uvedl zjednodušené schéma. Ve skutečnosti můžeme půltóny se značkou křížku pojmenovat i jinak za pomocí tzv. béčka. Správně bychom tedy měli napsat E – F - F#/G♭ - G – G#/A♭ – A – A#/H♭ – H – C – C#/D♭ – D - D#/E♭.